Iedere week zetten we bij MaatschapWij de schijnwerper op een ondernemer die niet alleen op de centen let, maar zich vooral inzet om maatschappelijk van betekenis te zijn. Deze week: Mark Hendriks van Oma’s Pop up.

Oma’s Pop-up is in 2015 opgericht als stichting met als doel het onder de aandacht brengen en bestrijden van eenzaamheid onder senioren, door het op locatie aanbieden en verzorgen van culinaire workshops met een maatschappelijk karakter en de verkoop van maaltijden. De stichting bestaat uit een driekoppig bestuur, een Raad van Advies en een Comité van Aanbevelingen. Mark Hendriks is mede-oprichter van Oma’s Pop-up.

‘Als je merkt dat het werkt, dan krijg je daar veel energie van.’

Als sociaal ondernemer uit Rotterdam is het voor Mark vooral niet lullen, maar poetsen. Als je wat kan doen aan het probleem van eenzame ouderen, dan doe je dat gewoon. In het korte portret vertelt Mark dat hij het heel belangrijk vindt om mensen gelukkig te maken, want daar wordt hij zelf ook gelukkig van. Daar gaat het dus om, met die compassie te willen werken. Voor hem geldt wat voor die studente ook geldt, de eenzaamheid van de mensen om je heen wordt gezien. Gevoeld. Er is daadwerkelijke compassie. En voor je het weet ben je sociaal ondernemer. Of misschien omdat je het weet.

Daarmee staat Mark met beide benen in de samenleving; waar kan ik bijdragen, wat kan ik doen? Handen uit de mouwen. En net als Mark zijn er zoveel sociale ondernemers, op grote en kleine schaal, die vanuit hun eigen waarden aan de slag gaan. Niet om geld te verdienen, wel om een bedrijf draaiende te houden. Niet om winst te maken, wel om vanuit ondernemerschap te willen werken.

Maar vooral omdat het probleem gezien wordt als een probleem dat je aan het hart gaat. Omdat je onderdeel bent van een groter verhaal, een samenleving, een stad. Er is een wij.

Ron van Es

Geef een reactie